Leerlingen Europese school proeven van wetenschap op het SCK•CEN

2019-04-01

Op maandag 1 april zette het SCK•CEN de deuren van het Lakehouse open voor maar liefst 60 leerlingen van 18 Europese scholen. Op het programma stonden meeslepende workshops als ‘Brilliant brains’, ‘Why can’t you add pineapple to gelatin’ en ‘DNA in a shot glass’. “Met die workshops wakkeren we de creativiteit en de inspiratie aan. Creativiteit en inspiratie die de leerlingen bij hun project voor de wetenschapswedstrijd European School Science Symposium kunnen inzetten”, aldus Sarah Baatout, onderzoekster bij het SCK•CEN en tevens een van de juryleden.

De klok slaat 14u. Het Lakehouse, het conferentiecentrum van het SCK•CEN, bruist van energie. Maar liefst 60 leerlingen van 18 Europese scholen zijn druk in de weer met allerlei proefjes. Ze leggen het menselijke brein op de rooster en trachten hun genetische code te ontcijferen. “Met een staaltje speeksel en wat huishoudelijke artikelen”, legt doctoraatsstudent Niels Belmans (SCK•CEN/UHasselt) uit. Verder lieten de wetenschappers van het SCK•CEN de leerlingen met een computer een nieuw medicijn ontwikkelen. “Dat medicijn konden ze meteen op het menselijke lichaam testen, met behulp van de software weliswaar”, knipoogt doctoraatsstudente Raghda Ramadan (SCK•CEN/UGent).

In totaal organiseerde het SCK•CEN zeven workshops. Het Joint Research Center (EC-JRC) dat mee zijn schouders onder het initiatief zet, bood in Geel eveneens meerdere workshops aan. Bedoeling is om leerlingen te inspireren. “Met de inspiratie die ze tijdens de workshops opdoen, kunnen ze hun eigen wetenschapsproject voor het European School Science Symposium verder vormgeven”, verklaart Sarah Baatout. Of dat gelukt is? “In deze workshops hebben we tal van technologieën mogen uittesten, die elk op hun beurt de wetenschap nieuwe kansen en mogelijkheden biedt. Ik was vooral verbaasd van de kracht van een computer. Je kan een medicijn ontwikkelen met een computer. Heel verhelderend!”, besluit Henri Dhondt, een van de studenten.

Initiatief van Europese school

Het European School Science Symposium (ESSS) is een wetenschapswedstrijd voor leerlingen van een Europese school. In die wedstrijd worden leerlingen uitgedaagd om een wetenschappelijk domein naar keuze te verkennen en een project uit te werken. Het project en/of de uitvinding die ze voorstellen, komt niet aan bod in het curriculum van de Europese school en moet uitstekend scoren op het vlak van originaliteit, innovatieve aanpak en impact. In de jury zetelen zowel leerkrachten als experts uit het werkveld, waarvan dit jaar vijf wetenschappers van het SCK•CEN: Vincent Massaut, Gert van den Eynde, Jordi Vives, Andrew Dobney en Sarah Baatout. Op 3 april wordt het winnende project bekendgemaakt. Het project wordt ook ondersteund door het Joint Research Centre (EC-JRC).

Meer informatie

Benieuwd naar het European Science Symposium (ESSS)? Lees meer.